بازرسی و رسیدگی به شکایات ----- تلفن : 33339835-061 ---- با بازرسان ما در تماس باشید.

موقعیت شما : صفحه اصلی » برگه ها » تاریخچه
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۹:۲۴
  • 1333 بازدید
  • ارسال توسط :

تاریخچه 

انسان از ابتداي خلقت مسير زندگي خود را با جستجوي ماده غذايي جهت ارتزاق آغاز نموده و با پيدايش اولين جوامع بشري سعي نموده است ماده اي را در سبد خانواده قرار دهد كه اولا عموميت داشته باشد و ثانيا در اختيار خودش باشد .

در اين روند با مطالعه تاريخ مشاهده ميشود كه يكي از انواع غلات به نام گندم به مرحله‌اي از حساسيت رسيد كه عوامل فرهنگي و اجتماعي و سياسي را تحت الشعاع دانه‌هاي خوشه خود قرار داد بطوري كه برخوردهاي فيزيكي بين اقوام ، چالشهاي بين حكومتها و مردم بازتابي از روند داشت تا برداشت اين ماده غني بوده و در ايران نيز در دوران قحطي معروف زمان ناصرالدين شاه حكومت وقت با وجود آوردن كميته انتظام ارزاق و جيره بندي نان كنترل را در اختيار گرفته كه اين تشكيلات از بدو پيدايش از سال ۱۳۱۵ با پشت سر گذاشتن فعل و انفعالات فراوان در تشكيلاتي تخصصي به نام شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران و در استان خوزستان به نام شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه ۴ تجلي يافت .

در سال ۱۳۵۸ سازمان غله و قند و شكر و چاي منحل و هر يك بصورت سازماني مستقل زير نظر وزارت بازرگاني درآمد .

در سال ۱۳۵۹ شوراي انقلاب مديريت آرد و نان را از غله منفك و در اختيار وزارت كشور بعهده شورائي به نام شوراي آرد و نان قرار داد .

در ادامه اين روند در سال ۱۳۶۷ شركت سردخانه و انبارهاي کوثر تاسيس و در اختيار شركت سهامي گسترش خدمات بازرگاني قرار گرفت .

در سال ۱۳۷۴ شركت سردخانه‌ها و انبارهاي کوثر به شركت بهمن گستر خوزستان تغييريافت .

در سال ۱۳۷۷ شركت سهامي قند و شكر منحل و وظائف آن در اختيار سازمان گسترش خدمات بازرگاني قرار گرفت .

در سال ۱۳۸۰ مديريت امور آرد و نان به غله منتقل شد .

در سال ۱۳۸۳ سازمان غله منحل و با تشكيل شركت بازرگاني دولتي ايران و با ادغام وظائف قند و شكر و ساير وظائف مرتبط تحت عنوان شركتهاي غله و خدمات بازرگاني مناطق چهارده‌ گانه و در استان خوزستان به نام شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه ۴ تجلي يافت .

انتقال به وزارت جهاد کشاورزی:

در راستای اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی از تاریخ ۰۸/۰۷/۱۳۹۳  شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به وزارت جهاد کشاورزی، منتقل گردید.

انتقال به وزارت صنعت، معدن و تجارت:

با توجه به تغییر مجدد وزارت خانه جهاد کشاورزی به صنعت، معدن و تجارت در تاریخ  ۰۱/۰۶/۱۳۹۸

انتقال به وزارت جهاد کشاورزی:

دوم مردادماه سال ۱۴۰۰ تمامی اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی همانند گذشته به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در سال ١٣٩٨ اختیارات حوزه بازرگانی بخش کشاورزی شامل واردات، صادرات و قیمت گذاری محصولات کشاورزی به مدت ۲ سال در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. مهلت این مصوبه در ۲۲ تیرماه سال جاری به پایان رسید.